Tuesday, September 1, 2009

HARI KE-10 RAMADHAN

“Ya Allah, tanamkan dalam diriku kecintaan melakukan kebaikan dan kebencian melakukan kemaksiatan dan kemungkaran-MU serta jauhkan aku dari menjadi fasik. Ya Allah bimbinglah aku ke jalan yang benar…Ameen…”


2. Hikmah Ramadhan 10:

“Berpuasa dapat melatih diri supaya bersifat sabar, tabah dalam menghadapi penderitaan, kesusahan dan segala cubaan dari Allah terhadap kita….”


3. Kesilapan Berpuasa 10:

“Tidak mengeluarkan zakat fitrah. Ini merupakan kewajipan kita sebagai umat Islam dan sebagai pembangun ekonomi umat Islam keseluruhannya. Ramai yang mengambil remeh perkara ini walaupun nilai yang perlu dibayar tidak banyak - sekitar RM4.50 - RM5.50 sekepala, mengikut tahun dan negeri…”


4. Hadis & Al-Quran 10:

“Nabi s.a.w. bersabda; “Jagalah dirimu dari api neraka meski pun dengan sedekah separuh dari sebiji kurma, maka jika tidak dapat maka sepatah kata yang baik.” - Hadis Bukhari


5. Diet Ramadhan 10:

“Air memelihara kelembapan dalam badan dan membantu penghadaman zat-zat makanan dalam badan. Sabda Rasulullah SAW : Minuman yang terbaik di dunia dan di akhirat adalah air…”


6. Mutiara Kata 10:

“Nikmat itu kadang-kadang tidak disedari, hanya apabila ia telah hilang barulah manusia benar-benar terasa. Emas diuji dengan api, wanita diuji dengan emas dan lelaki diuji dengan wanita. Dan kita diuji Allah dengan nikmatnya. Bersyukurlah…”

0 comments:

Post a Comment