Tuesday, September 15, 2009

BEST YER SAMBUT RAMADHAN DI KELANTAN!





Menggapai Kasih di Madrasah Ramadhan...


Memang best sambut ramadhan di kelantan. Lebih-lebih lagi kalau masuk Ramadhan. Tapi ramailah yang tak percaya. Terutama mereka yang tak pernah jejak kaki di Kelantan. Hanya bergantung pada berita dalam media massa perdana semata. Kesian kan! Umpama satu nikmat yang teramat indah tapi mereka tak berpeluang merasainya. Taksub pula bunyinya saya ni. Tapi kalau dah hakikat, kena terimalah yer!




Semenjak pimimpin ulamak menerajui pentadbiran negeri kelantan, mulai Oktober 1990, nikmat Islam semakin dirasai di bumi ini. Tok Guru Nik Aziz (Menteri Besar Kelantan sejak 1990) begitu komited dengan penerapan nilai-nilai islam dalam kehidupan seharianya. Dan itu jugalah yang dia terapkan dalam diri setiap pasukan kepimpinannya, seterusnya dalam diri setiap rakyatnya.

Di Kelantan, kerajaan mahukan rakyat sentiasa berada dalam keadaan ibadah kepada Allah. Walau apa jua yang dibuat. Bagi yang bukan Islam mereka disarankan sentiasa berpegang kepada ajaran agama masing-masing.

Suasana kehangatan Ramadhan dirasai bermula dari bulan Rejab lagi, apabila melaui program penghayatan Bulan Sembahyang. Sepanjang Rejab, kami rakyat kelantan dan sesiapa sahaja yang berada dikelantan, berpeluang berada dalam suasana yang sentiasa diperingatkan mengenai solat. Antara acaranya ialah pelancaran Bulan Sembahyang peringakat negeri, dan kursus solat secara praktikal di setiap peringkat, samada untuk anak-anak, remaja, mahupun orang dewasa. Semua orang berpeluang untuk belajar dan memperbaiki solat masing-masing.

Selepas Rejap, kita masuk ke bulan Syabaan. Suasana menyambut Ramadhan semakin terasa. Dengan puasa sunat yang kebanyakkan rakyak kelantan tidak melepaskan peluang itu begitu saja, ia menambahkan lagi rasa ' di ambang Ramadhan '.Dalam bulan ini banyak ikhlan atau war-war mengenai program-program Ramadhan, seperti persiapan tapak Qayah Ramadhan, promosi infaq untuk menaja buka puasa, dan seumpanya.

Bila masuk saja Ramadhan, semuanya akan menjadi lebih indah...........

Sebelum ini kita biasa dan dibiasakan dengan istilah Ramadhan adalah bulan puasa. Itulah yang di lekatkan pada minda kita. Tapi Tok Guru ( Nik Aziz tak suka begitu. Dia sentiasa ingatkan supaya sebut Ramadhan sebagai ' Bulan Ramadhan'.Ia adalah bulan rahmah,bulan ibadah, bulan sedekah, bulan keampunan, dan bulan memohon pelepasan daripada api neraka.

Nampak remehkan? Pasal istilah pun Tok Guru sebagai ketua negeri nak betulkan. Tapi kerana penukaran istilah itulah minda kita sebagai rakyat kelantan semakin hari semakin baik. Sebagai muslim, kita akan blebih menghargai Ramadhan apabila kita sedar ia adalah bulan yang lebih baik daripada seribu bulan, bukan hanya sekadar berpuasa.

Okey program apa yang istimewa bualn Ramadha di kelantan? Banyak sebenarnya. Mungkin tak pandai ambo nak menulis menceritakanya, mohon maaflah. Bermula dari akhir Syabaan, satu perkampungan Ramadhan ( kami sebut Qaryah Ramadhan) disiapkan, bertempat di Dataran Stadium Sultan Muhammed IV. Perkampungan ini menjadi satu tempat yang meriah dan hidup. Perkampungan Ramadhan?? Perkampungan konsert biasalah di mana-mana pun, kan?

Di situ rakyat kelantan dan musafir berpeluang untuk bersolat terawih dalam khemah khas yang disediakan. Khemah yang begitu selesa, berhawa dingin sepenuhnya. Lebih istimewa, dibawakan khas 2 orang imam hafiz dari Mesir. Bersolat di sana umpama berada di Mekah, Madinah atau Mesir. Suasananya lain.

Setiap hari bermula dari 1 Ramadhan dingga 30 Ramadhan, anda tak perlu risau mengenai juadah berbuka puasa. Datang saja ke Qaryah Ramadhan, InsyAllah adalah rezeki semua. Suasana berbuka disana meriah sungguh. Dalam keheningan magrib, semua orang bersila, atau mana yang sempat boleh duduk di ruamgan makan bermeja. Antara mereka saling tidak mengenali, tapi terasa macam ahli keluarga. Best kan? Ada nasi, ada kuih pelbagai, ada kurma, ada air ais, ada air panas. Macam di rumah sendiri pula.


Sebenarnya ini bukan sahaja di Kota Bharu. Hampir semua masjid di Kelantan ada sediakan juadah berbuka puasa secara percuma. Pasti ada sahaja dermawaan yang berlumba-lumba sponsor berbuka puasa. Jadi, jangan risau kalau anda tak sempat sampai di Kota Bharu sekalipun.

Lepas makan semua orang solat magrib berjamaah. Kemudian, solat 'isya dan berterawih. Habis terawih ada pula diberi sedikit makanan ringan dan juga air sentiasa di sediakan di Qaryah ini. Tak habis dengan Terawih, para jemaah juga berpeluang untuk bertadarus dan belajar taranum dengan imam masjid Mesir tadi, selepas terawih.Qaryah ini juga terus dihidupkan dengan tadarus al-Quran yang dijayakan oleh pelajar-pelajar tahfiz atau pondok dari seluruh negeri kelantan.Mereka akan menghidupkan Ramadhan dengan alunan bacaan al-Quran penuh kemerduan dan kefasihan, sehingga fajar menyingsing. subhanallah... adakah di tempat lain sebegini keadaannya?

Qaryah Ramadhan adalah antara produk paling utama di kelantan sempena Ramadhan.

Tok Guru juga pernah sebut pasal menjadikan Ramadhan sebagai bulan destinasi pelancongan kelantan, dengan konsep 'ibadah tourism'. Maksudnya, pelancong ke kelantan semasa Ramadhan akan menikmati pakej pelancongan ibadah yang lain dari yang lain. InsyaAllah inilah yang Kelantan boleh tawarkan. Pasti berbaloi-baloi..!

Sepekara lagi - Ramadhan di kelantan sebagai ' pesta ibadah'. Insya Allah, inilah yang sedang dipratikkan dan akan terus dilaksanakan bersama-sama. Bila menyambut Ramadhan di kelantan, semua orang akan berlumba-lumba bersedekah, berlumba-lumba nak menyumbang untuk juadah berbuka puasa, berlumba-lumba menjamu anak yatim, berzakat dan sebagainya.

Yang best juga pasal Ramadhan di kelantan ialah juadahnya. Pelbagai juadah boelh dilihat, dibeli dan dicuba. Kuih-muih, lauk pauk, nasi pelbagai jenis dan pelbagai jenis air boleh dinikmati. Seperti onde-onde, putri mandi, sagupal, puding tembikai, ulat bulu, akok, nekbat, piana, ayam percik, kerabu perut, kerabu beko, air mata kucing, air asma boi antara ribuan juadah yang terdapat dikelantan.

Kalau berada dikelantan jangan lepaskan peluang ke bazar ramadhan. Biasanya akan ada di setiap pelusuk kampung. Yang biasa di Kota Baharu ialah di Dataran Stadium dan Pasar Siti Khadijah. Boleh rambang mata dibuatnya. Namun operasi disini hanya bermula seawal jam 3.00 petang. Kalau beroperasi lebih awal pekedai akan dikenekan tindakan tegas oleh pihak PBT.

Ramadhan di kelantan juga meriah dengan suasana kampung dan bandar yang masih segar dengan budaya menghidupkan surau dan masjid. Sebelum azan 'isyak berkumandang, ata akan sejuk melihat manusia lelaki dan perempuan, orang tua dan kanak-kanak, berduyun-duyun ke masjid dan surau. Ada yang berjalan kaki, berbasikal, bermotosikal dan berkereta. Suasana itu memang best sangat! Dan suasana yang sama boleh kita lihat dan rasai dikeanbayakkan tempat di waktu dinihari. Masjid akan penuh dengan jemaah untuk qiyamullail dan solat subuh.

Ada juga surau yang buat moreh selepas terawih. Jamuan makan ala kadar selepas terawih adalah sebagai tautan ukhuwwah antara sesama ahli qaryah.

Hasrat Tok Guru hendak melihat setiap orang rakyatnya menghayati Ramadhan dalam erti yang sebenarnya, termasuk mengkaji ayat-ayat cinta daripada Tuhan sekelian Alam, yang kadang-kadang kita alpa dan lalai. Biasanya ayat-ayat yang dipilih adalah berdasarkansuasana semasa, supaya rakyat terua kembali kepada Allah dalam apa jua keadaan.

Sepanjang Ramadhan, dalam majlis besar atau kecil, acara Tadarus Al-Quran dijadikan satu kemestian. Alhamdulillah, dalam masa yang sama rakyat diingatkan supaya sentiasa membaca al-Quran dan khatam Al-Quran dalam Ramadhan.Tok Guru sentiasa ingatkan, kita kena tadarus. Maksudnya baca dengan tartil, memahami makna dan pengertiannya. Buakanya berlumba-lumba 'taderas' atau baca cepat-cepat habis, sampai tunggang-langgang makraj dan bacaannya. Pahala yang dicari tapi bala yang diperolehi. Na'uzubillah min zalik.

Sebenarnya Ramadhan di Kelantan ini banyak lagi yang best. Tapi terbatas oleh kekurangan penyampaian orang yang menulis ini sendiri. Apapun, untuk merasai kemanisan ramadhan di Kelantan, kenalah rasa sendiri. Kena bersahur dan buka puasa di Kelantan, kena berterawih dan bertadarus di Kelantan, kena merasai kemeriahan membeli juadah di waktu petang, kena merasai kemriahan suasana selepas terawih juga. Biasanya orang lelaki suka mencari makan colek buah, colek kerang,selepas terawih. . .

Inilah sekadarnya yang mampu dicoretkan. Yang pasti, suasana Ramadhan di Kelantan memang istimewa. MUngkin di tempat lain jiwa kita merasa seronok hadirnya Ramadhan kerana tandanya tak lama lagi kita akan sambut hari raya. Tapi, semenjak dua menjak ni,kami di Kelantan berasa gembira dan tak sabar-sabar menyambut Ramadhan kerana ia adalah Ramadhan al-mubarak - yang kita gembira dengan hadirnya membolehkan kita berasa seronok membuat ibadah, berasa teruja untuk berbuat kebaikan, berasa gembira bila dapat bersedekah dan rasa tak sabar-sabar untuk ke masjid berjemaah, tak kira zuhur, asar, maghrib, isyak mahupun subuh.


Itulah Ramadhan di Kelantan - suatu pengalaman manis yang diungkapkan dengan bait kata-kata. Kenikmatan ini hanya akan dirsai oleh mereka yang mencari. . .

Ikan sepat si ikan keli
Mana nak sma si ikan duri
Ahlan wasahlan ke negeri Kelantan
Moga Ramadhanmu penuh bererti

*buat sahabat-sahabat yang tak dapat berpuasa di kelantan yang berada di perantauan.

0 comments:

Post a Comment